Sjokoladecookies (vegansk)

Jeg ble anbefalt av en venninne å prøve disse etter at hun hadde sett dem hos Berit Nordstrand. Det tok sin tid før jeg fikk somlet meg til å teste dem ut, men nå angrer jeg veldig på at jeg drøyde så lenge. Disse er bare helt utrolig gode. Det høres sært ut med kikertcookies, men jeg lover deg at dette smaker bedre enn noen andre mel, egg og smør-cookies jeg har smakt før. De MÅ bare prøves. Og enklere kan det ikke lages heller. Ta fram stavmikseren og kjør på.



350 gram kikerter på boks/eske
2 ts vaniljeekstrakt
2 ss økologisk peanøttsmør
5 ss akasiehonning
1 ss bakepulver
100 g mørk sjokolade
Litt maldonsalt

Hell væsken av kikertene og skyll godt. Forvarm ovnen til 200 C. 
Bland alle ingrediensene bortsett fra sjokoladen i en bakebolle. Kjør en stavmikser gjennom blandingen til en jevn deig. Grovhakk sjokoladen. Rør sjokoladehakket inn i deigen. La deigen stå litt til den begynner å blåse seg litt opp (ca. 10 min). Form deretter kuler av deigen med to teskjeer og sett dem på en stekeplate kledd med bakepapir. Stekes i 10 min på midterste rille. La dem avkjøles godt før du flytter på dem da de lett ramler fra hverandre. Også er det bare å NYTE!!

Kommentarer