Fløtepanne med pesto og spekeskinke

Dette ble en kjapp men deilig 18. mai-rett. Litt forsynt etter mat og aktiviteter på 17. mai er det deilig å slippe unna med en lett middag dagen derpå. I kjent stil tok jeg det jeg fant i kjøleskapet og vips hadde jeg en helt ny rett. Fløte og pesto, og deilig frisk strandaskinke på toppen er hemmeligheten her. Enjoy!



Til 2 personer:
12 små Amadinepoteter, kokte
6 champignon
1 spisspaprika
1/2 rødløk
2 vårløk
4 grillpølser (eller annen pølse etter ønske)
1/2 pk fløte (ca. 1,5 dl)
2 ts pesto
pepper
Parmesan
Strandaskinke
cherrytomater
sukkererter
litt olje til stekingen

Kutt de kokte potetene i 2 eller 3 biter hver og champignoner, løk og paprika i skiver. Tøm alt over i en middels varm stekepanne med litt olje i og rør hele tiden. Når alt er gjennomvarmt heller du over fløte, har i pesto, rører godt og lar det småputre litt til fløten er redusert til ca. halvparten (ca. 5 min)...eller til du har fått så tykk saus som du ønsker. Før servering kutter du opp noen cherrytomater og sukkererter og drysser over, sammen med nykvernet pepper og litt parmesan. På toppen hadde jeg noen skiver med Stranda spekeskinke som jeg rullet til små rosetter og la rundt. 

Dette er en deilig og lett rett som har et hav av variasjonsmuligheter. Man kunne for eksempel bytte ut potetene med pasta penne eller pølsene med bacon, kylling eller karbonader som du kutter i biter. Her kan du benytte anledningen til å tømme kjøleskapet for både grønnsaks- og kjøttrester. Cluet ligger i sausen som er utrolig fyldig men frisk og smakfull med en svak pestosmak, også blir det fort litt mer fest med litt spekeskinke på toppen. Server gjerne med godt brød eller baguetter til.

Kommentarer