Glutenfri falafel/kikertkaker

Nylig laget jeg tapasmat til en surpise 40-årsdag og hadde bestemt meg for at all mat skulle være glutenfri slik at jubilanten, med glutenallergi, kunne spise akkurat det hun hadde lyst på. Jeg er veldig glad i kikerter og lager jevnlig hummus som jeg bruker som mellommåltid eller som tilbehør til annen mat. Og kikertburgerene de serverer på Til Stede her i Kristiansand er fantastisk gode. Inspirert av disse ville jeg prøve å lage kikertkaker/falafel og disse kan jeg varmt anbefale. De ble virkelig smakfulle. Oppskriften er litt stor, så enten kan du halvere den eller fryse ned noen kaker om det blir for mye.



Stor porsjon (ca. 30 kaker):
ca. 600-700 gr. kikerter (ferdig kokte, på boks)
4 store charlottløker
4-5 hvitløksfedd
1/2 stor chili (ta bort frøene om du ikke vil ha den veldig spicy)
1 stor neve fersk bladpersille
1 stor neve fersk koriander
2 ts spisskummen
3-4 ss kikertmel (Gram flour) (Alt. kan hvetemel brukes om de ikke skal være glutenfrie)
ca. 2 ts. salt (smak til etter ønske)
ca. 3 ts. pepper (smak til etter ønske)
litt olje til steking

Tøm kikertene ut av boksen og hell dem i en sil eller dørslag og la dem renne av seg. Kjør alle ingrediensene i en foodprosessor eller mos dem med stavmikser til du får en jevn masse. Lag små boller og trykk dem litt flate før du steker dem på en stekepanne til de er gyldne på hver side. Lag en prøvekake og smak at du har krydret riktig etter din smak. Ha i mer chili om du vil ha dem sterkere eller mer spisskummen for mer smak.

Du kan også forme dem som større burgere og ha dem i burgerbrød med tatziki til. Namm!

Kommentarer