Korianderboller

Koriander er et favorittkrydder hos meg. Etter å ha jobbet med den indiske kokeboken "Saritas India" fikk jeg virkelig opp øynene for dette krydderet...og flere andre. Det fine er at man kan bruke både malte korianderfrø og også friske blader. Det gir en variert friskhet i retten og gode variasjonsmuligheter.

Kjøttboller er alltid godt. Det kan serveres med nesten hva som helst. Alt fra salater, pasta, ris, couscous, rotmos osv. Ypperlig på tapasbordet eller i matboksen til ungene. Her tok jeg, i kjent stil, det jeg hadde for hånden da karbonadedeigen måtte benyttes. Tacosaus (hvem har ikke det i skapet etter helga?) er en ypperlig smakstilsetning og styrken bestemmer du selv, –mild, medium eller hot. Om du vil ha en mindre barnevennlig variant stemmer jeg for å også ha en liten teskje Sambal olek (chilipaste) i kjøttdeigen.

400 gr. karbonadedeig
1 egg
3 ss tacosaus (jeg brukte medium styrke)
1 ts pepper
1 ts spisskummen
1/2 ts grillkrydder
1/2 ts salt
3 ss griljermel (finnes også som glutenfritt)
En god neve frisk bladpersille
En god neve frisk koriander
2 fedd hvitløk
1/2 løk

Bland karbonadedeig, egg, griljermel og alle krydderene godt sammen til du har fått en jevn deig. (Jeg synes det er best å gjøre dette med hendene. Da får jeg fordelt krydderet best ut i deigen.)
Deretter har du i resten av ingrediensene i en liten foodprosessor eller stavmikser og moser det så godt du kan. Hell dette over i deigen og rør det inn. Prøvestek gjerne en bolle for å kjenne at du har krydret den etter din smak før du lager små boller med en teskje av resten av deigen.

Stekes i rapsolje og rulles i griljermel på middels varme til de er gjennomstekt og har en litt sprø skorpe. For å få skorpe er kunsten å ha litt god varme på stekepanna, men ikke så mye at du svir dem. Pass derfor på å rulle dem rundt på stekepannen mesteparten av steketiden.

Serveringstips: I tortillalefse med salat og rømme blir dette en veldig kjapp og god middag. Kan til og med passe som piknikkmat.



Kommentarer