Gulrotkake i langpanne

Jeg blir ofte bedt om å bake kake til diverse dugnader, avsluttninger og feiringer og da er alltid det store spørsmålet hva man skal lage når det skal rekke til mange. Sjokoladekake i lanpanne er jo en klassiker, men jeg nekter i de fleste tilfeller å lage noe så kjedelig. Det vil si, en skikkelig god sjokoladekake er jo nesten uslåelig, men det finnes nok av sjokoladekaker på disse tilstelningene, så jeg prøver alltid å komme på noe annet. Derfor laget jeg om oppskriften på gulrotmuffinsene mine til en langpanne...og må si den har gått unna som varmt hvetebrød hver eneste gang. En liten ekstra touch med krem og jordbær på toppen så har du en sikker og saftig suksess. Bare prøv!

Til en stor langpanne trenger du:
8 egg 
5 dl. sukker 
6 dl. hvetemel 
4 ts. natron
4 ts. kanel 
2 ts. salt 
2 ts. vaniljesukker 

3 dl. olje 
8-10 dl. raspede gulrøtter

Pisk egg og sukker hvitt. Vend inn resten av de tørre ingrediensene. 
Skrell og rasp gulrøtter og bland dette godt med oljen. Vend gulrøttene inn i røren til slutt. Smør og strø en langpanne med hvetemel og hell over røren. Stekes på 190 grader i ca. 55-60 min.

Det beste med denne kaken er glasuren.

Glasur:
200 gr. Philadelfiaost 
2 ts. vaniljesukker 
100 gr. smør 
250 gr. melis

Smuldre temperert smør og melis sammen med fingrene. Rør inn kremosten og pisk godt til blandingen er luftig og fri for klumper.Du kan enten bre hele kremen over kaken før du skjærer den opp i stykker eller, som jeg foretrekker, kutte i biter først og sprøyte krem på hvert kakestykke. Pynt gjerne med jordbær for en ekstra frisk og god presentasjon.


Om du vil ha tips til en annen god langpannekake kan du prøve denne skuffkaken som jeg delte i to for å tilfredstille både barn og voksne.

Kommentarer