Rødbethummus

Jeg er glad i hummus. Veldig glad i hummus! Og har stort sett alltid en liten boks stående til snacks eller som tilbehør til middag og lunsj. På Instagram så jeg bilde av en lekker hummus med rødbetter i som jeg lot meg inspirere av...og jeg må si den ble riktig så god.

Jeg tok utgangspunkt i den vanlige hummusoppskriften min med kikerter, og tilsatte rødbeter. Hummusen ble litt søtere og rundere i smaken og ser jo dessuten ut som en million dollar til sammenligning med den vanlige hummusen. 

Rødbethummusen egner seg godt som tilbehør til en god biff eller på kjeks, til ost eller som "dipp" til rå grønnsaker.

2 store røbeter
1 boks kikerter 
1 ss tahini (puré av sesamfrø. Kan kjøpes på helsekost eller flerkulturelle butikker) 
1 ts spisskummen 
1 hvitløksfedd 
litt vann 
ca 1/2 ts salt 

Skrell og kutt rødbetene i terninger. Legg dem på et bakepapir og stek dem på 200 grader i ovnen til de er møre. Steketiden er avhengig av hvor store biter du kutter dem i. Jeg stekte mine i ca. 25 min.
La dem avkjøle og legg dem i en bolle sammen med alle de andre ingrediensene. Bruk en stavmikser (evnt. en blender) og kjør til du får en glatt røre. Oppbevares i en luftett boks i kjøleskapet. Da kan den stå i over en uke.

Kommentarer