Proteinrundstykker

Disse rundstykkene kan man kalle så mangt. Cottage cheese-rundstykker, havrerundstykker eller proteinrundstykker. Men det er ikke så nøye hva man kaller dem, poenget er at dette er utrolig gode, super lettvinte og, for de som er opptatte av det, kalorifattige rundstykker. Ikke skal de eltes og ikke skal de heves. Mange har blogget og laget oppskrifter om disse før meg, men selv om jeg lar meg inspirere av andre så lager jeg alltid min egen versjon. Det har jeg gjort her også og jeg er strålende fornøyd. Dette blir en lunsjfavoritt hos meg. Prøv du også!



Oppskrift:
420 gr cottage cheese (stort beger)
5 egg
400 g havregryn
1 ts salt
1 ss bakepulver

Smaksvarianter:
• Taco: 1 glass tacosaus + en neve finkuttet soltørkede tomater
• Basilikum: en stor neve finhakket, frisk basilikum

Slik gjør du:
Kjør cottage cheese og egg i en blender eller stavmikser til en jevn røre. 
Bland alle ingrediensene godt (inklusive smakstilsetninger om ønsket) og form små rundstykker som du setter på et pakepapir på stekeplaten.
Pensles med et piskes egg og strø gjerne over sesamfør.
Stekes midt i ovnen på 190 grader, varmluft, i 15-20 min.

Dersom du vil ha litt finere rundstykker kan du male halvparten av havregrynet til mel i en blender eller med stavmikser.

TIPS: Om du erstatter vanlig havregryn med glutenfrie havregryn kan også hvem som helst spise dem, selv med glutenallergi/cølliaki.


Kommentarer