Ramsløksmør

Når du først har fått smaken på ramsløksmør så er jeg overbevist på at du kan bli en smule hekta...som meg. I disse dager er det flust av ramsløk langs kysten og jeg har plukket en haug. Mye er brukt direkte i maten, som til salat, potetsalat, focaccia ol. men jeg har også laget en god del smør. Smøret er perfekt til grillmat, en enkel pastarett og til og med i omelett. Prøv det!



Dette trenger du:
200 gr. ramsløk
500 gr. Meierismør
Skallet av én sitron

Pepper
Du kan tilsette et lite dryss nykvernet pepper også om du vil ha enda litt mer smak på smøret.

Slik gjør du:
Vask ramsløken og tørk den i en salatslynge eller på et kjøkkenhåndkle. Kjør først ramsløkbladene i en blender/foodprosessor til det er finhakket og tilsett deretter smøret og finraspet sitronskall. Sørg for at smøret er mykt og temperert før du begynner. Jeg pleier bare å la det ligge på benken i noen timer i forkant. Kjør dette videre i blenderen til det er godt blandet og har fått en lysegrønn, jevn farge.

Legg smøret på et ark med plastfolie og rull det til en pølse og pakk dem inn. Med 500 gr. smør får du flere små pølser. Jeg laget fire små pølser som jeg senere delte i to slik at stykkene ble litt mindre porsjonspakninger. Sett smørpølsene i kjøleskapet til de er helt avkjølt og stive og del dem deretter opp som beskrevet over før du eventuelt legger dem i frysen. Ved å legge dem i frysen holder de seg ut over vinteren og et lite stykke er lett å ta til når du trenger det.

Tips:
Om du synes 500 gr. smør blir i meste laget kan du selvsagt bare halvere oppskriften. 500 gr. smør ble til totalt ca. 700 gr. når jeg hadde tilsatt Ramsløk.

Kommentarer