Smuldrepai med rabarbra og jordbær

Jeg har egentlig aldri vært kjempebegeistret for rabarbra. Jeg synes ofte de har vært både sure og litt trevlete, men jeg innser jo nå at det selvfølgelig kommer helt an på når de ble høstet og hvordan man tilbereder og bruker dem. Skallet kan skrelles bort og syrligheten reguleres lett med sukker, så i år føler jeg at jeg virkelig ble voksen - i en alder av 46 år. For alle voksne liker vel rabarbra....eller? Uansett er jeg nå lett panisk over hvor jeg skal få kloa i mer rabarbra før det er for sent. :) Prøv denne oppskriften og se om du blir like hektet som meg!



Dette trenger du:
1 dl hvetemel
1/2 dl havregryn
1/2 dl brunt sukker
1 ts vaniljesukker (gjerne hjemmelaget)
150 gr smør
Finrevet sitronskall fra én sitron

300 gr rabarbra
300 gr jordbær
1,5 dl sukker

100 gr grovhakkede mandler

Slik gjør du:
Kutt rabarbrastengene i ca. 2 cm store biter. Skrell dem om skallet er litt trevlete.
Ha rabarbra og 1,5 dl sukker i en gryte og kok opp til rabarbraen er karamellisert og mør. Kutt jordbær i to eller fire biter, avhengig av størrelsen, og hell i gryten med rabarbra. Vend jordbærbiter godt inn i blandingen og deretter i bunnen av en ildfast form.

Ha mel, vaniljesukker og brunt sukker i en bolle og smuldre inn romtemperert smør. Rør inn havregryn til slutt. Dryss blandingen over rabarbra/jordbærkompotten og riv over sitronskall. Til slutt har du grovhakkede mandler på toppen.

Stekes på 200 grader midt i ovnen i ca. 20 min eller til du ser at paien er gylden og mandlene er lett stekt.

Server med en kule vaniljeis og en god kopp kaffe. En dessert jeg er sikker på at du vil høste gode ord for.

––––––––––––––

TIPS: Hjemmelaget vaniljesukker er veldig god erstatning for vanlig vaniljesukker. Vaniljesmaken er mer fremtredende og du får brukt vaniljestenger som du normalt kaster etter bruk. Fyll et syltetøyglass med sukker og legg oppi vaniljestenger du har skarpt ut frøene på. Det sitter fortsatt masse aroma i vaniljestanga som gir nydelig smak til sukkeret. Etter hvert som du bruker av sukkeret fyller du bare på mer, og når stengene tørker ut legger du oppi flere. 

Kommentarer